امروز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷





آخرین اخبار سایبر

آخرین مقالات

پربازدید ها


نسخه چاپي ارسال به دوستان تاريخ : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ کد خبر: 132



« کلاهبرداری تلفنی در پوشش بانک ها »


شما یک تماس از جانب شخصی که ادعا می کند از جانب بانک یا یک سازمان مورد اطمینان یا پلیس تماس گرفته، دریافت می کنید. او به شما اطلاع می دهد که یک مشکل امنیتی یا ایمنی در رابطه با حساب بانکی یا کارت پرداخت شما پیش آمده است.

این نوع کلاهبرداری دسیسه ای است که امروزه به صورت فزاینده ای فراگیر شده است. کلاهبرداران در این شیوه از شیوه های کلاهبرداری آنلاین استفاده نمی کنند بلکه از تماس های تلفنی برای به دام انداختن قربانیان استفاده می کنند. در این متن به شرح جزئیات این کلاهبردری می پردازیم:

شما یک تماس از جانب شخصی که ادعا می کند از جانب بانک یا یک سازمان مورد اطمینان یا پلیس تماس گرفته، دریافت می کنید. او به شما اطلاع می دهد که یک مشکل امنیتی یا ایمنی در رابطه با حساب بانکی یا کارت پرداخت شما پیش آمده است و شما باید یک اقدام پیشگیری سریع انجام دهید که باید با بانک یا صادر کننده کارت تماس بگیرید. آن ها به شما می گویند که تلفن تماس پشت کارت شما آورده شده است تا اطمینان شما را جلب کنند. سپس شما، شماره بانک یا صادر کننده کارت خود را پیدا می کنید و با او تماس می گیرید و یک سری سوالات امنیتی می پرسید و جزییات حساب خود را می دهید. در صورتی که شخصی که پشت خط تلفن است، متصدی بانک نمی باشد بلکه همان کلاهبرداری است که قبلا با شما تماس گرفته و در رابطه با مشکلات با شما صحبت کرده است که توانسته با ترفند های کلاهبردارانه شما را جذب کند. زمانی که شما به مکالمه خود با او خاتمه دادی، او به مکالمه خود با شما خاتمه نداده و تلفن را نگه داشته و همچنان پشت خط بوده است و خود را بجای متصدی بانک جلوه داده است.
حتی ممکن است این شخص از شما بخواهد تا کارت خود را برای بررسی بیشتر مشکل از طریق پیکی که مثلا بانک یا پلیس به خدمت شما می فرستد، به آنها ارسال کنید. این نوع کلاهبرداری به نام کلاهبرداری پیک یا مأمور معروف است.

خطرات احتمالی

شما جزئیات حساب خود به همراه پاسخ به سوالات امنیتی را به کاربران می گویید.
حساب بانک شما کاملاً خالی میشود یا تمام پول کارت شما به حساب آن ها منتقل می شود.
شما تبدیل به یک قربانی دزدی هویت می شوید چون حالا دیگر تمامی اطلاعات را در رابطه با شما می دانند و شما تمام اطلاعات خود را افشا نمودید.

راه ها ی جلوگیری از این نوع کلاهبرداری

دقت کنید که یک بانک و متصدیان آنها به تمامی نقاط و حفره های امنیتی واقف هستند و هیچ گاه از شما نمی خواهند تا پول یا حساب خود را به شخص دیگری که او را نمی شناسید منتقل کنید؛ بنابراین به محض دریافت همچنین تماس هایی، تلفن را قطع کنید.

اگر زمانی تشخیص دادید که تماسی که با شما گرفته شده از جانب بانک یا مرجع صادر کننده کارت اعتباری است و خواستید با بانک تماس بگیرید، حتما از شماره هایی که روی مدارک بانک خود هنگام باز کردن حساب دریافت کرده بودید، استفاده کنید. در این تماس حتماً از یک گوشی تلفن دیگر استفاده کنید؛ در صورتی که تلفن دیگری در دسترس نبود، حتماً چند دقیقه صبر کنید سپس تماس بگیرید و در صورت امکان، ابتدا با یک شماره دیگر مثلاً شماره دوستتان تماس بگیرید و بعد با بانک تماس بگیرید که مطمئن شوید تماس گیرنده پشت خط نیست.

هیچ گاه اطلاعات شخص خود یا اطلاعات مالی و حساب خود را تلفنی به یک تماس گیرنده ندهید. ابتدا تماس را قطع کنید، پس از چند دقیقه دوباره با شماره ای که روی ID CALLER باقی مانده است، تماس بگیرید و مطمئن شوید که از سمت بانک یا هر مرجع مرتبط است. سپس در رابطه با مشکل خود با آنها صحبت کنید و سپس حضوری به بانک مراجعه کنید و هیچ اطلاعاتی را تلفنی به هیچ شخصی ندهید. چرا که حتی گاهی اوقات کلاهبرداران می توانند با ترفند های خاص، از طریق فعالیت های مخابراتی برای لحظاتی به شماره بانک ها دسترسی داشته باشند و در این زمان اگر شما اطلاعات بدهید، می توانند ازحساب شما سوء استفاده کنند.

منبع : ایران هشدار
برچسب ها:
ارسال نظر


 

نظر خود را ارسال کنید